Wachtwoord vergeten? Gebruikersnaam vergeten?
Home Wat doen we Bijz. activiteiten Taizé 2011
Taizé-2011

Van zondag 10 juli tot zondag 17 juli waren we met een groep van 13 mensen in Taizé, in Bourgondië, Frankrijk. Een internationale oecumenisch gemeenschap van broeders verstrekt er gastvrijheid aan jong en oud. Tienduizenden mensen van over de hele wereld, maken daar jaarlijks gebruik van en verblijven er enkele dagen, een week of nog langer.
Het programma is eenvoudig. Driemaal per dag kun je deelnemen aan het gebed van de broeders waarbij vooral veel, aanstekelijk en in heel veel talen gezongen wordt.
Er zijn inleidingen over bijbelse thema’s. Dagelijks worden die thema’s, in kleine internationale gespreksgroepen, uitgediept en verbonden met het eigen leven.
En verder is er veel ruimte voor stilte en vooral ook voor ontmoeting met zoveel mensen van overal vandaan gekomen.

Het was de zevende keer dat we met een groep vanuit het Kruispunt naar Taizé gingen.
Ieder van de deelnemers had zo zijn eigen redenen om mee te gaan; om na de denken over moeilijke keuzes die je moet maken in je leven, om kracht op te doen om die keuzes te maken, om je verslaving weer een stukje verder achter je te laten, om in het reine te komen met wat er allemaal in je leven gebeurd is, om rust te vinden, uit nieuwsgierigheid, om te ontdekken of geloven een bron van kracht kan zijn in je leven, etc.

De vieringen, de stilte, de gesprekken in de gespreksgroepen, de ontmoetingen met andere mensen: het riep heel wat op bij iedereen. De één wilde dat in stilte verwerken.
De kerk van de broeders die altijd open is en het kleine kerkje in het dorp, boden daar een prachtige plek voor. Een ander had behoefte om over wat naar boven kwam te praten.
En dat kon, want de deelnemers hadden veel oor en oog voor elkaar.

Het waterkokertje dat Anton had meegenomen, maakte overuren. Er werd heel wat afgepraat bij alle kopjes oploskoffie, maar er werd ook heel wat gelachen.
Het was voor iedereen een hele bijzondere week.
Bijzonder ook omdat het in Taizé niet uitmaakt of je dakloos bent of een handicap hebt, of..
In de hartelijke en warme sfeer die er hangt is er plaats en respect voor iedereen.

Heel voldaan en vol nieuwe geestkracht, kwamen we op zondagavond 17 juli weer bij het Kruispunt terug.
Heleen, één van onze gastvrouwen had met haar dochter en kleindochter voor een heerlijke warme maaltijd gezorgd.
De deelnemers vertelden in het Kruispunt enthousiast over hun ervaringen. Al heel wat bezoekers hebben aangegeven dat ze een volgende keer ook graag meewillen.

De foto’s geven een impressie van deze week in Taizé.

100_4421
100_4422