Home Wat doen we Bijz. activiteiten Taizé 2013
Taizéreis 2013

Op zondagmorgen 29 september rond zes uur ’s morgens gaan we op reis: dertien man en vrouw in twee minibusjes. Einddoel de broedergemeenschap van Taizé, dat piepkleine dorpje in de Bourgogne. We hebben een voorspoedige reis en aan het eind van de middag arriveren we bij de Communiteit. We krijgen onze slaapbarakken toegewezen en maken de eerste gebedsviering mee. Indrukwekkend. De liederen van Taizé zijn van een grote schoonheid en eenvoud. De rest van de week blijven we met ons allen trouwe kerkgangers. Drie keer per dag in de kerk, dat hadden we in Arnhem niet kunnen bedenken. Maar het zijn rustpunten in de dag. Een dag die daar verder gevuld is met: de Bijbeluitleg van een broeder, gespreksgroepen, corvee, wandelen, tussendoor veel koffiedrinken en bijpraten over de belevenissen en ’s avonds wat drinken bij Ojak, het Taizécafeetje.
We genieten. Dit is zo anders dan thuis. We hebben gesprekken en maken plezier met mensen die van over de hele wereld komen. Margareth en Anne bijvoorbeeld, uit Schotland. De bijdrage van twee van ons in de gespreksgroep wordt door hen met bewondering en respect beantwoord: “This is real life and not just words”. En de dames uit Duitsland in onze vrouwenbarak, die vreselijk veel plezier hebben met Paulien en haar “rupsje” noemen. We gaan er allemaal wat rechterop van lopen.
Vrijdagavond is er in de kerk het “gebed om het Kruis”. Het grote Taizékruis wordt in het midden van de kerk gelegd en een ieder die dat wil mag daar omheen knielen en bidden en zijn of haar zorgen er achter laten.
Op zaterdagavond wordt het feest van het licht gevierd. De kerk waar ongeveer duizend mensen zitten wordt verlicht doordat het licht van de Paaskaars wordt doorgegeven aan het kaarsje dat wij allemaal bij ons dragen. Dat licht mogen we mee naar huis nemen de volgende dag en daar kunnen we kracht uit putten.
Die zondagochtend is het voor een aantal maar moeilijk om afscheid te nemen. Toch moeten we weer naar huis. Met z’n allen nog een keer op de foto, e-mailadressen uitwisselen en dan in de busjes. Aan het eind van de dag arriveren we veilig bij het Kruispunt, waar een fantastische maaltijd voor ons klaarstaat. Het einde van een indrukwekkende week voor ons allemaal.