Home Wat doen we Bijz. activiteiten Taizé 2014
Taizé 2014
De Herinnering aan Taize 2014.

Het is zo ver, zaterdagavond half negen. De laatste mensen die meegaan naar Taizé komen zenuwachtig bij het Kruispunt binnen. Overdag is het een bruisende plek waar diverse mensen komen voor een kopje koffie en een sociaal praatje. Nu is het er stilletjes en klinkt er een galmende echo als iemand wat zegt. Voor de deur staan 2 gehuurde busjes. Als iedereen er is vraagt pastor Ellie of iedereen alles bij zich heeft. De tassen staan bij een tafel bij elkaar. Iedereen heeft alles. “Mooi " zegt Ellie. “Morgenochtend vertrekken we om half zeven mensen.

En denk er aan Taizé heeft regels, geen drugs geen alcohol.
Mochten we gecontroleerd worden onderweg dan mag je jammer genoeg zelf zien hoe je terug komt thuis". Het is stil na die woorden.

Maar de boodschap werkt schijnbaar want kort daarop gaat iedereen nog wat kletsen of helpen om de kratten met eten te vullen.

Zondagochtend 06:30
Het is eindelijk zo ver, met 10 volwassenen en 5 jongeren gaan we na het inladen op weg.
Ellie en Marian rijden als eersten tot aan Maastricht. Dick reed ook met onze bus en we merkten dat we gemakkelijk de 130 konden halen.

In de blauwe bus is het erg gezellig. We praten en lachen.
Maar toch merk je dat de zenuwen heersen bij de mensen want tja Taizé is een bijzondere plek. Voor velen is het de eerste keer. Sommigen zijn er al eerder geweest.

Na drie rustpauzes en een verkeerde afslag komen we tegen 5uur aan in Taizé.

De weg erheen was al indrukwekkend maar de aankomst maakt nog meer indruk.
Ook bij mezelf merk ik nu dat de zenuwen gieren. Je wilt alles zien, alles meemaken.
Maar dat moest eerst wachten. Want het was eerst melden bij La Morada.

En dan naar het welkomstcomité.

Alles wordt daar op het terrein door jongeren gedaan. De broeders zie je weinig.
Na het welkom en de indeling van de barrakken nemen we voorlopig afscheid van de jongeren, want zij draaien een eigen programma.

Die avond ben ik samen met anderen naar het graf van frère Roger geweest. Dat maakte indruk. Frère Roger had een visie. Een geloofsgemeenschap waar iedereen welkom was en is.

Een nobele man met het hart op de juiste plek

De dagen daarna was het een positieve ervaring.

In de ochtenden naar de kerk waar er mooie liederen gezongen werden.
Dan ontbijt en ochtendcorvee. Om tien uur bijbel introductie, wat heel boeiend was omdat er ook een vraag werd gesteld.
Over die vraag kon je in de middag tegen drie uur met andere gaan praten.

In de middag was er ook kerkdienst.

De broeders wonen elke kerkdienst bij en je ziet de nederigheid van de bezoekende mensen aldaar tijdens het zingen en tijdens het gebed.
In de avond om half negen heb je dan de avonddienst.
Na de avonddienst dient men in stilte de avond door te brengen.
De tussenliggende momenten ben ik gaan kijken bij 2 workshops. De eerste was over het geloof en je eigen visie, de 2e was een gespreksmoment met een Joodse rabbijn.

Ook heb ik de nabije omgeving gezien.

Tijdens de wandeling kom je langs mooie omgevingen en bezienswaardigheden.
De ene nog mooier dan de ander.
Wat me al opviel in die week was hoe gemakkelijk de hedendaagse grenzen van de mens verdwijnen daar. Zowel in het geloof als in sociaal contact.
Mensen staan daar meer open voor gesprekken en contacten.
Wat ook mooi was om mee te maken was dat onze groep heel sterk en solidair met elkaar omging. Ook toen we twee mindere momenten hadden bleef de groep als één bij elkaar.
Ook de openhartige manier waarom dingen gedeeld werden tijdens gesprekken met elkaar was erg mooi om mee te maken. Ik voelde me vereerd om daar deel van uit te mogen maken.
Maar Taizé is echt de moeite waard. Je geloof vind je er op vele mooie momenten. Het is er leerzaam en rustig. Mijn bewondering en respect voor de broeders en vrijwilligers van Taizé.

IMG_1731246852451
IMG_1734266389835
IMG_1737198113604
IMG_1745884386451
IMG_1757524607758
IMG_1760250909912
IMG_1762953607835

Ook de terugkombijeenkomst (drie weken na Taizé) was een geweldig mooi moment om te herbeleven hoe de groep het heeft ervaren.

Voor ons was Taizé 2014 mooi, inspirerend en het heeft bij veel mensen iets losgemaakt en hielp om dichter bij het geloof te komen.

Via dit verslag willen we de mensen van de Dullertstichting die de reis mogelijk hebben gemaakt, bedanken.

We wensen iedereen een mooie ervaring toe volgend jaar bij Taizé 2015.

Martijn

bezoeker van het Kruispunt