Home Wie zijn we Het team b. Drijberprijs 2011

_MG_0520 WEB (Kopie)
_MG_0496_1-WEB-(Kopie)

[foto's Wim Kramer]

Uitreiking aan Kruispunt door oud-burgemeester Drijber van de naar hem vernoemde prijs.

Vrijwilligers voor het voetlicht.

Onder het motto 'Aansprekend vrijwilligerswerk' is gisteren de Burgemeester Drijberprijs uitgereikt. Het Kruispunt en Han Bakker vielen in de prijzen.

De meer dan 35.000 vrijwilligers die Arnhem rijk is, bepalen in belangrijke mate de geur, kleur en smaak van de stad. "Een gemeente kan het casco neerzetten, maar het zijn de vrijwilligers die van dit casco een leefbaar huis maken", zei Henk Danser, voorzitter van het fonds dat de Burgemeester Drijberprijs voor vrijwilligers toekent. Oud- burgemeester Drijber reikte gisteren zelf de naar hem vernoemde prijzen uit. De groepsprijs ging naar het Kruispunt, een particuliere daklozenopvang aan de Spoorwegstraat in Arnhem. Dagelijks komen hier 35 dak- en thuislozen bij elkaar. Het hoogtepunt is de warme maaltijd waarvoor vrijwilligers zorgen. Het Kruispunt is opgezet door Arnhemse kerken, in de loop der jaren zetten ook steeds vaker serviceclubs, teams van bedrijven en maatschappelijke stagiairs zich in voor de inloop.

Er waren 26 kandidaten voorgedragen voor de groepsprijs (2.000 euro en een oorkonde). Behalve het Kruispunt kregen ook theaterproject Spijkerkwarts uit Het Spijkerkwartier en wijkcentrum 't Huuske uit Arnhem-West een nominatie. " Alle drie de initiatieven genieten onze bijzondere waardering, maar de prijs gaat naar dat project dat er al jaren in slaagt om een zeer brede groep vrijwilligers te betrekken bij Arnhemse dak- en thuislozen", zei Drijber.

De individuele prijs (500 euro en een beeldje) ging naar Han Bakker, verenigingsmanager bij basketbalclub Arnhem Eagles. Volgens Drijber zoekt Bakker, die al veertig jaar bij de vereniging is betrokken, voortdurend naar mogelijkheden om meer sporters te werven en om leden en ouders uit te dagen actief te worden binnen de club.

"Hij bewandelt daarvoor onorthodoxe wegen, die tot verrassende uitkomsten leiden", zei Drijber.

Bakker krijgt de prijs omdat hij zich volgens de oud-burgemeester al zo lang inzet voor de club. " En omdat Han Bakker oog voor de toekomst heeft. In de sportwereld, de sector met de meeste vrijwilligers kan Han met recht als voorbeeld worden gesteld."

Er waren 24 voordrachten voor de individuele prijs. Daaruit heeft het Drijberfonds drie personen genomineerd die als vrijwilliger het liefst achter de schermen opereren. Een van hen is de 26-jarige Dwight Kempenaar. Een jonge, alleenstaande vader die in de wijk Klarendal met straatvoetbal voor de jeugd is begonnen. Door een blessure moest hij zijn voetbalcarrière voortijdig afbreken. " Nu zet Dwight zich met hart en ziel in voor de Klarendalse jongens in de leeftijd van 8 tot 16 jaar. En dat waarderen wij zeer", aldus Drijber. Jan Schreur, eveneens genomineerd, slaagt er volgens Drijber in het abstracte thema duurzaamheid voor bewoners van de wijk Sint Marten heel concreet en aansprekend te maken. " Zijn acties, zoals wijkweddenschappen over het gescheiden aanbieden van afval, zijn origineel, vooruitstrevend en leiden tot succes. Hij weet velen enthousiast en actief te maken."

' Vrijwilligers bepalen de geur, kleur en smaak van de stad'

uit De Gelderlander 10-12-2011
tekst Berrie van Helden